בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלך

 

אם אתם בעלים של עסק שעובד לא מעט זמן. אתם בטוחים שאתם יודעים בדיוק מי הלקוחות שלכם, מה הם רוצים, מה מטריד אותם, וגם איפה ברשת הם בדיוק "מסתובבים".
ברור לגמרי, שהצעד הבא שלכם, הוא בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלכם בכוחות עצמכם.
ככה, לבד, סוליקו, בלי איש מקצוע, בלי ייעוץ שיווקי מקצועי.

ובכן, יכול להיות (סיכוי קלוש, אבל קיים), שתצליחו בזה כשתעשו זאת בכוחות עצמכם, אבל עיקר הבעיות מתחילות ביום שבו המוצר מתיישן, הצרכים של קהל היעד משתנים, או שקם מתחרה חזק, שמאיים על נתח השוק שלכם.
אבל הסבירות הגבוהה יותר היא שגם אם תעבדו בדרך של ניסוי וטעייה (ותעייה ותהייה), העסק שלכם "ייגמר" מהר יותר מכל הדרכים הרבות שבהן אתם יכולים (ועלולים), לטעות…

ובכן, אסטרטגיה שיווקית נכונה אינה עניין של מה בכך.
ואם העסק שלכם חשוב לכם (ואנחנו מאמינים שהוא אכן חשוב), הדרך הנכונה היא לקבל ייעוץ שיווקי מקצועי מאדם שהשיווק הוא תחום התמחותו.
כבר בשלביו הראשונים של הקמת עסק חדש, השקת מוצר או פרוייקט, שילוב של יועץ שיווקי בעל ניסיון יכול לחסוך כסף וזמן רב בהמשך הדרך.
במיוחד במצבים של שינויים בשוק, כניסת מתחרה חדש או שינוי מוצר.

מהי אסטרטגיה שיווקית ומדוע היא כל כך חשובה?    אייקון מחשב בניית אסטרטגייה שיווקית

מיתוג ומיצוב בתודעה נבנים שלב אחר שלב, נדבך אחר נדבך ולאורך זמן.
בדומה לכל תהליך אחר, תכנון אסטרטגיה שיווקית לעסק כולל בחירת קו מנחה ונקיטה בו, לאורך כל הדרך.

אסטרטגיה השיווקית של עסק, הינה, למעשה, אותו רצף פעולות מסוים שצריך העסק לבצע במטרה לקדם אסטרטגיה עסקית קיימת שלו.
וכאן, אתם רואים שדברים מתחילים להסתבך, כי, סביר להניח, שאם אתם דומים ל-95% מבעלי העסקים הישראלים, לא רק אסטרטגיה שיווקית אין לכם, אלא שגם האסטרטגיה העסקית שלכם מתמקדת ב-3 מילים "לעשות כסף, והרבה".

עסק או ארגון שפועל ללא אסטרטגיה שיווקית או עם אסטרטגיה שאינה מתאימה או נכונה עשוי למצוא את עצמו עם אובדן לקוחות ופגיעה בתזרים המזומנים.

כמה מן הטעויות אליהן מגיעים ללא אסטרטגיה שיווקית:

"אני רוצה לשווק לכולם" – קיימים לקוחות פוטנציאליים רבים שיוכלו להפוך ללקוחות בפועל.
אבל, בלתי אפשרי לפנות לכולם בבת אחת, כי לא תצליחו להשקיע מספיק משאבים להגיע אל כולם וכך תפסידו את החלק שאליו כן תוכלו להגיע.
צרו לעצמכם בידול, קונספט או תחום ייחודי. לקוחות מעדיפים לפנות לאנשי מקצוע המתמחים בתחום מסויים וספציפי.

יודעים הכל – החשיבה כי אתם כבעל העסק יודעים הכל. על הלקוחות שלכם, על המתחרים שלכם, על המוצרים שלכם.
ובכן, זו טעות שחוזרת על עצמה בחברות גדולות ובעיקר בעסקים קטנים.
אתם חייבים להפסיק לחשוב ולקבל החלטות רק עם עצמכם – הלקוח הוא זה שחשוב – מה שמעניין אותו לעיתים לא ייראה לכם הגיוני. אבל הוא זה מי שצריך לקנות ובלעדיו אין עסק.

שיווק ללא הגדרות ברורות ויעדי מטרה – אל תתחילו לשווק בלי אסטרטגיה מקדימה.
בעזרת אסטרטגיה שיווקית ניתן לבחון ולמדוד את הנתונים, לעקוב אחר התוצאות והיעדים. היעדים האלה צריכים להיות מדידים ולכן גם "ניתנים לכימות".
מדידה זו עשויה להיות במונחים של נפח המכירות, ערך כספי, נתח השוק, אחוז חדירה וכו'.

זוכרים את עקרון הנדבך על גבי נדבך? ייעוץ שיווקי טוב, כנראה יעזור לכם להתגבר גם על החוסר הזה. האסטרטגיה השיווקית של עסק מתרכזת בשלושה רכיבים – הצרכן, השירות או המוצר המוצעים לצרכן ו-USP – הצעת הערך שתגרום לצרכן לרכוש דווקא את המוצר שלכם.

על רגל אחת ניתן לתמצת את האסטרטגיה השיווקית לשלושה שלבים מרכזיים

  1. שימו את הצרכן במוקד הבמה וחישבו מה הם צרכיו, איזו בעיה אתם יכולים לפתור לו
  2. גבשו את השירות או בנו מוצר שיתאים לצורך של הצרכן
  3. נסחו את ה-USP הצעת הערך שתגרום לצרכן להבין שהמוצר / שירות שלכם הוא הדבר שלו הוא חיכה כל חייו

נשמע קלי קלות, לא?

לא בדיוק, כי בתחושת ה"קלי קלות" המזויפת הזו נופלים מרבית בעלי העסקים.
בעוד שמרבית בעלי העסקים מחזיקים, מן הסתם, בידע על הלקוחות שלהם ועל צרכיהם, משלב 2 ומעלה, העניינים מתחילים להסתבך, ולא קל כל כך לגבש את האסטרטגיה השיווקית הנכונה לעסק, כשחסרים לכם כל כך הרבה נתונים…
ייעוץ שיווקי מקצועי מרכז את כל הנתונים המקצועיים הללו לכלל תוכנית שיווק אסטרטגית אחת.
ומאפשר לכם למקסם את האפקטיביות של העסק שלכם. וזה, בעצם, מה שכולנו שואפים אליו.

כאשר לבית עסק קיימת גישה הוליסטית, האינטגרציות שלה “עובדות חלק”.
המשמעות היא, שבין אם הלקוח מתקשר עם המותג באמצעות אתר האינטרנט, מקבל עזרה בפתרון בעיות בצ’אט התמיכה, או פיזית נכנס לחנות- הלקוח מרגיש שהוא מקבל חוויה עקבית.

המותגים המצליחים ביותר בעולם משלבים כיום את כל הערוצים השיווקיים שלהם יחד כדי ליצור חווית לקוח מדהימה.
למותגים האלה יש תפיסה הוליסטית כלפי השיווק הדיגיטלי שלהם והם מאמינים כי דוא”ל ומדיה חברתית פועלים בצורה הטובה ביותר כאשר הם משלימים האחד את השני. זוהי חלק מהאסטרטגיה השיווקית.

אז אם יש לנו עסק, ואנחנו רוצים לקדם אותו שיווקית:

מהם הדרכים היעילות שכדאי שיהיו באסטרטגיה השיווקית שלנו?

אתר אינטרנט:
זהו עמוד השדרה השיווקי של העסק שלך. האתר עומד בראש השיווק הרב ערוצי ומאפשר לך למפות את המבקרים באתר בעזרת כלים מדידים. מלאו אותו בתוכן איכותי, סקירה על מוצרים, סרטוני הדגמה והסבר, משוב מלקוחות, תמונות וכו'.

שיווק באמצעות משפיענים:
השימוש במשפיענים ומובילי דעה הולך ומתרחב כיום מתוך ידיעה כי המשפיענים מחזיקים רשת ענפה של עוקבים ואנשים שמעריכים את הדעה שלהם לגבי מוצרים מסוימים והשימוש בהם.
ההצלחה השיווקית תלויה בבחירת האדם הנכון לקידום המותג והערכים שלכם.
שימוש במשפיענים כגורם מתווך יכול לצמצם את הפער ביניכם ובין קהל הלקוחות שלכם.

שיווק באמצעות שליחת SMS  –
אחת הדרכים הנוחות ביותר לשיווק, קידום, יצירת קשר ושימור הלקוחות של העסק.
העולם התקדם לשליחת הודעות SMS – תזכורות לתורים, מצב הזמנה של פריט שהוזמן באינטרנט, עדכונים שוטפים ועוד.
תוכלו לשלוח מסרונים באמצעות מערכת לשליחת SMS בהתאם למאפייני קהל היעד ובעלות נימה אישית. תוכלו להגדיר קהל יעד ממוקד בקמפיינים שיווקיים למשל שליחת הודעות על מבצעים למוצרים לגיל השלישי, קמפיין שיווקי על מותג אופנה חדש לקהל יעד הפונה לבני נוער וצעירים וכדומה.

רשתות חברתיות וקהילות:
אחד השימושים הגדולים שעסקים עושים ברשתות החברתיות הוא הקמה וניהול של קהילות וירטואליות. קהילה, בניגוד לקבוצה, היא פלטפורמה שמאפשרת לאנשים עם ערכים משותפים לפעול להשגת מטרה מסוימת.
בפייסבוק לדוגמא, מנוהלות קהילות שונות במגוון תחומים: ספורט, בריאות, קידום אתרים, עבודת יד, הורות ועוד. באמצעות ניהול קהילה או חברות בקהילה תוכלו לחזק את הקשר שלכם עם לקוחות פוטנציאלים של העסק, להבין מהם הצרכים של קהל היעד שלכם, ללמוד על פעילות של ספקים אחרים בתחום ולהתאים את האסטרטגיה השיווקית של העסק לצרכי הלקוחות.

איך שומרים על אסטרטגיה שיווקית במגבלות חוק הספאם?

החוק אומר בפירוש כי אסור לשלוח דואר זבל (ספאם) באמצעי התקשורת השונים
(גם בהודעת SMS ושליחת מיילים) מבלי שהנמען נתן הסכמה מפורשת לקבל אותם.
החוק מתיר למפרסם לפנות באופן חד-פעמי לנמען שהוא בית עסק, בהצעה להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו.
בנקודה זו, הולך החוק לכאורה לקראת המפרסם, ומתיר לו ליצור קשר ראשוני עם לקוח פוטנציאלי באמצעות הצעה להסכים לקבל פרסומים.