שיווק דיגיטלי מול שיווק מסורתי – יתרונות וחסרונות

המערך השיווקי הוא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו. אנחנו מוקפים באמצעי שיווק מגוונים מכל עבר, והחברות השונות מתחרות על תשומת ליבנו בכל עת. המגוון הרחב של אמצעי השיווק מתחלק לשתי דרכי שיווק מרכזיות: שיווק דיגיטלי מול שיווק מסורתי. מהו ההבדל בין שניהם? ומהם היתרונות והחסרונות השונים לכל אחד מהאופנים?

שיווק מסורתי – תמיד בכותרות

לא משנה כמה שנות אינטרנט וטכנולוגיה יעברו על בני דורנו (ועל הדורות הבאים), השיווק המסורתי עדיין יתפוס חלק רחב ומשמעותי במערך השיווקי כולו.

קווים לדמותו: השיווק המסורתי מתמקד במכירת המוצר או השירות עצמו. את זאת הוא עושה דרך הפצת המידע ללקוחות הפוטנציאליים במגוון דרכים: מוצרי פרסום וקידום מכירות (מוצרי פרסום כגון פלייארים, למשל או מוצרי קידום מכירות כמו שלטי חוצות, לדוגמא), טלמרקטינג, שיווק ברדיו, בטלוויזיה או בעיתונים. בנוסף, מתייחס השיווק המסורתי גם לדרכים אלקטרוניות – דיוור אלקטרוני, דיוור לעסקים או אפילו שליחת הודעת SMS לעסקים הם חלק מהאופנים הללו.

יתרונות: מוצרי קד"מ או מוצרי פרסום לעסק הם יעילים ביותר כדי להגיע לכמות גדולה של אנשים בזמן קצר. חשבו כמה צופים נחשפים מדי יום לפרסומות המשודרות בזמן מהדורת חדשות, לשלט חוצות המופיע בכביש ראשי ורחב או לפלאייר המונח בבית קפה פופולרי. בנוסף, בדרך זו מגיעים גם לאוכלוסיה מבוגרת שעדיין צורכת מידע בדרכים המסורתיות (ולא באינטרנט, למשל).

חסרונות: אין ספק שהאינטרנט חולל מהפכה באופן שבו אנו צורכים מידע, ופרסום רק במימד שיווקי אחד הוא מעט לוקה בחסר. מצד אחד אנו מרוויחים חשיפה משמעותית וגורפת, אך מצד שני היא לא ממוקדת לפלח האוכלוסיה הרלוונטי לשירות או למוצר שאנו מציעים.

שיווק דיגיטלי – העידן החדש

בעשורים האחרונים נכנסה המדיה האלקטרונית לחיינו ושינתה את האופן שבו אנו צורכים מידע מהקצה אל הקצה.

קווים לדמותו: במקום לתת את המידע ללקוחות פוטנציאליים – מביאים את הלקוחות אל המידע. השיווק הדיגיטלי מתייחס למשיכת הלקוח אל המידע, תוך ניתוח צרכי הלקוח, התנהגותו, חיזוי התנהגות עתידית וערכיו השונים. גישה זו לא מניחה כי הלקוח הפוטנציאלי ימתין עד שהמידע יגיע אליו, אלא היא מניחה בדיוק את ההיפך – היא מאמינה שהלקוחות מחפשים באופן אקטיבי מוצר, שירות או מידע שהם מעוניינים בו. כאן נכנס לתמונה האינטרנט. דרך ערוצי תוכן רבים (אתרי אינטרנט, מדריכים, סרטוני וידאו, בלוגים, מאמרים ועוד), נחשף הגולש למידע מגוון ובורר מתוכו את הרלוונטי לו.

היתרונות: הנגישות. המידע זמין בכל עת, מבלי שאפילו צריך לצאת מהבית. לא זו בלבד, אלא שכלי זה מאפשר גם השוואת מחירים יעילה, יכולת לנתח את התנהגות השוק ולהבין למי בדיוק הגיע המידע המפורסם.

חסרונות: מפסידים בכך את הקהל המבוגר, שעדיין לא נחשף במלואו לרשת האינטרנט,  התחרות מאוד גדולה בין אתרי האינטרנט השונים וההצלחה תלויה בהמון ניסוי וטעיה.

לסיכום, ניתן לראות כי למרות האטרקטיביות הכרוכה בשימוש בשיווק דיגיטלי – עדיין אין תחליף לערוצי התוכן המסורתיים.